FullSizeRender‘Kijk’ zei hij. ‘Die spikkels, daaraan zie je dat’ie van een zieke kip is.’ Terwijl hij met zijn duim over de eierschaal streek, toonde hij me het verschil tussen de eieren in de doos en het inderdaad gespikkelde ei dat hij in zijn hand hield. Voorzichtig; ook zieke eieren moesten heel blijven. Hoewel hij me niet het type leek dat bang was voor de supermarktmanager, kon ik me voorstellen dat hij geen zin had in gedoe.
‘Ziekenruil’ noemde hij het. Een wisseltruc waarbij drie open dozen met elk tien eieren naast elkaar stonden. Uit twee dozen tilde hij de spikkeligen op alsof het kuikentjes waren, en verwisselde ze voor de effen eieren uit de derde doos.
Hij was van plan twintig eieren te kopen, waarom hij me dat vertelde weet ik ook niet. Misschien omdat ik daardoor niet zou denken dat hij alleen woonde, maar dat dacht ik alsnog wel.
Anderen zouden het niet eens opmerken –hij haalde zijn eieren vroeger bij een kippenboer en die had hem dit uitgelegd, maar bijna niemand wist het. Bovendien; van het ei van een zieke kip word je niet ziek, zeker niet als je het kookt of bakt. Als je niet weet dat gespikkelde eieren onder suboptimale omstandigheden ontstaan zijn, dan is er dus niets aan de hand.

Ik dacht aan Rosa. Ik heb haar op de markt eens aardbeien zien kopen. Toen ze het mooiste doosje uitgezocht had, keek ze Dirk van Dirk’s Groente en Fruit strak aan. Intussen deed ze een greep in het één na mooiste bakje en zo vulde ze de 400 gram aan zover de grenzen van het bakje toelieten. Dirk rekende de aardbeien zonder tegenstribbelen af. Tegen zo veel intimidatie was hij niet bestand. Volgens Rosa was boodschappen doen een kwestie van psychologische oorlogsvoering.

De man wrong zijn dikke arm naar achter in het schap. Daar staan de nieuwste eieren, zoveel had hij ook wel opgestoken de zomer dat hij vakkenvuller was geweest. Biologisch per tien verpakt in het bovenste rek. Hij moest op zijn tenen op de rand van het onderste rek gaan staan, zich met één hand vasthoudend aan het middelste. Daarbij zorgde zijn buik ervoor dat het evenwichtspunt niet boven zijn voeten kon blijven terwijl hij klom. Ik was bang dat hij achterover zou vallen. Zijn witte t-shirt schoof omhoog en toonde een stukje blote mannenbuik. Rosa haatte mannenbuiken.

